Berlijn: een stad met twee gezichten

Eindelijk was het zover! Na lang wachten gaan we voor drie dagen naar Berlijn. We verzamelen om 07.30 uur op het station van Amersfoort. Daar aangekomen stond de Intercity al voor ons klaar om ons naar Berlijn te brengen. De intercity trein vertrekt altijd vanaf Schiphol en rijdt zes keer per dag via diverse opstapstations naar Berlijn. De reistijd vanaf Schiphol naar Berlijn Hauptbahnhof duurt ongeveer 6 uur. Het is niet verplicht om een zitplaats te reserveren maar het wordt wel aangeraden. Je kan kiezen voor 1e klas en 2e klas. Aan boord is er een catering aanwezig, er is een Bistro cafe voor koffie, thee, drankjes, snacks en warme gerechten.

Bij aankomst in Berlijn zijn we meteen overgestapt in de bus om een drie uur durende citytour te maken door Berlijn. Wij zijn veelal langs bezienswaardigheden gereden zoals de Reichstag, Kurfurstendamm, KaDeWe (groot winkelketen), Postdamer Platz, Checkpoint Charlie, Alexander Platz en natuurlijk ook de Brandenburger Tor. Tussendoor brengen we nog een bezoek aan het Mauermuseum, dit museum staat op de plaats waar vroeger de belangrijkste grensovergang stond. Het museum laat de gescheidenis van de Muur zien en geeft inzicht in de vele vlucht pogingen vanuit de DDR. We verlaten het indrukwekkende museum om ons op te maken voor de eerste nacht in ons hotel.

De volgende ochtend eerst heerlijk ontbeten en daarna zijn we met de metro naar de plek gegaan waar onze fietstocht begint. Het is echt een aanrader om deze excursie te doen, we zijn voornamelijk door Oost Berlijn gefietst en hebben onder andere het monument bij de muur gezien. In de middag hebben we een bezoek gebracht aan het DDR museum, dit is een interactief museum en geeft je een kijkje in het DDR verleden. Omdat dit ook vrij indrukwekkend is, krijgen we even tijd om ons hoofd leeg te maken en hoe kan dat voor een vrouw beter dan, juist, shoppen! 's Avonds gaan we op stap, want als je in Berlijn ...