Thessaloniki

Op uitnodiging van het Grieks Verkeersbureau heb ik de stad Thessaloniki bezocht. Dit is na Athene de 2de grootste stad van Griekenland. Ik ben zeer verrast door deze nog vrijwel onbekende toeristische bestemming.

Eind van de middag kwamen we aan op de luchthaven van Thessaloniki en werden we opgewacht door de lokale vertegenwoordiger die ons naar het hotel heeft gebracht. Om alvast een indruk te krijgen van de stad kregen we meteen een citytour met de bus waarbij we al een aantal plekken van de stad hebben kunnen zien, zoals het Aristoteles plein, witte toren, de acropolis en het uitzichtpunt vanaf een hoger gedeelte van de stad. Hier zie je ook nog een gedeelte van de oude stadsmuur.
De stad heeft een rijke geschiedenis. Je vindt er veel overblijfselen van het Otomaanse, Byzantijnse en Romeinse rijk en ook heeft er een grote joodse gemeenschap gewoond tot de 2de wereldoorlog.

's Avonds hebben we heerlijk gegeten in het moderne restaurant BE* De volgende ochtend zijn we weer vroeg op pad te gaan om een belangrijke plaats te bezoeken, Vergina. Dit ligt op ongeveer 80km van Thessaloniki. In 1977 heeft een archeoloog hier een aantal graftombes ontdekt, van Koning Philip de 2de en van Alexander de Grote. In het museum wordt alles wat in de omgeving is gevonden prachtig tentoongesteld. Onze gids kon ons alles vertellen over de indrukwekkende geschiedenis en alle vondsten die hier zijn gedaan. Het is aan te raden om je alvast in te lezen in de geschiedenis zodat je alles wat je ziet ook makkelijker kunt begrijpen. Daarna gingen we verder naar Moni Prodromou klooster waar je een geweldig uitzicht hebt over de Haliacmon rivier, de langste rivier en Griekenland. Op de terugweg hebben we nog een bezoek gebracht aan het stadje Veria. Ook een belangrijke stad uit de geschiedenis. Van de burgemeester hebben we rondleiding gehad in zijn gemeentehuis en kregen we een prachtig boek over de omgeving met handtekening. D ...